Rikardclaesson

Söderhamns OK lång

Kategori: Allmänt

11,8km i Söderhamn, fick inte alls till det och hamnade 11min efter segraren Ulf Troeng. Hade stora problem med kartan och terrängen, dels svårt att se banpåtryck, kartdetaljer och sedan fanns det flera uppenbara fel som jag inte klarade av att hantera denna dag. Till 3:an så var vissa skidspår med gult och vissa som vanlig stig. Skidspåren var stora 15m breda gator. Vissa var alltså gula och vissa hade symbolen som en vanlig stig. Jag gjorde ett nybörjarfel pga detta på sträckan och blev störd. Till själva kontrollen på trean så ser jag en sten som ligger i kanten på klapperstensfältet (men jag skall ha en punkthöjd) så stannar strax innan. Jag kan inte förstå hur man kan rita den stenen som en punkthöjd. Det var fler än jag som hade problem här, både Ohlin och Stenström tappar här nära 5min! Det känns extra surt när jag tycker att jag gjort rätt och ändå så blir det fel.

Med stukat självförtoende kommer ett klassiskt misstag på följande kontroll (3-4), lägger bort 1,5min i detta härliga sten-paradis. Nu går luften ur och benen som känts ok men inte bra under inledningen blir tunga som stenblock... Trasslar vidare till varvningen, det går i princip inte bra på en enda sträcka utan småtrassel. Efter kartbytet så går det inte se vad man skall ha för kontroll så det är bara springa på riktningen och leta. Kartar är helt sönderritad av sten och punkthöjder. Efter bropassagen så gör jag ännu ett misstag, springer från 15-22. (man skall ha sträckan 22-23 senare så linjen mellan 22-23 är anledningen till min felorientering. Väl nere vid 16:e hittar jag åtminstone 3 andra stenar som är i utkanten av ringen och här är det riktig bräsk terräng. Tar mig runt resten av banan med dålig känsla och svag fighterinstinkt (ingen alls).

Dagens fråga (för de som inte sprang denna tävling) - vilken kontrollpunkt har 20:e?

Hela banan och terrängen är verkligen urtrist. Om man bjuder på ett sådant här skitområde så skall man inte få många deltagare... Nu har jag spytt galla så det räcker och nu skall jag komma på fötter igen och vara positiv.

Ulf Troeng imponerade idag, med bra fart hela banan och utan missar så vinner han på en tid som jag anser är bra.

Det känns extra surt att göra ett så svagt lopp när jag försökt få lite energi till ett bra resultat genom att bara springa ett lopp under helgen.

Kartor

KOMMENTARER:

  • Erik S säger:
    2010-05-31 | 20:34:18

    20:e är ju självklart mellan branten och stenen, det ser väl alla..?



    Tävlingen verkar nästan ha varit i klass med medeldistansen i Hudiksvall som jag och Affe sprang för några år sen.

  • Rikard säger:
    2010-06-01 | 08:33:39

    Rätt svar har ännu inte kommit in på vilken kontrollpunkt 20:e har. En ledtråd - det lönar sig inte att titta på kartan - bättre att bara gissa.

  • Hammer säger:
    2010-06-01 | 09:35:09

    Kan meddela att jag inte vet var det var för punkt heller. Trots att jag både läste kartan (försökte), kollade definitionen och besökte kontrollen.

  • embee säger:
    2010-06-01 | 12:17:05

    ingången till grottan?

  • Rikard säger:
    2010-06-01 | 15:22:17

    Kontrollen var en sänka...

Kommentera inlägget här: