Rikardclaesson

Ons 31 maj Garmin Forerunner

Kategori: Allmänt

Sprang lugnt i Mellsta. Kunde inte låta bli att testa min nya leksak, Garmin Forerunner 305. Med denna har man koll på massa roliga saker där löpsträcka och hastighet är de bästa funktionerna utan en jobbig footpod som Polar och Suunto kör med. Så klart är det också pulsmätare och höjdmätare.

Är detta en klocka eller en dator?

Läs mer här: http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=1280

Träningspasset idag var alltså 3.68km uppvärmning på 22min, följt av något snabbare löpning på 7.5km spåret i Mellsta under 37min.
Total löpsträcka 10.8km
Snittpuls 125
Snitthastighet 5.35min/km.
Den subjektiva upplevelsen var att det inte var alls jobbigt i andningen men benen var som stubbar i varje uppförsbacke. Idag var mjölksyratröskeln ca 150 vilket normalt brukar vara ca 170... Det kändes alltså inte alls bra. Det känns som att jag inte får syre nog i benen, anledningen är att luftrören är som sugrör för tillfället. Får se imorgon hur kroppen reagerar på detta passet. Det knepiga är att jag känner mig frisk men att jag då och då hostar upp fult slem som inte är likgiltigt med att vara helt frisk.

KOMMENTARER:

  • Matteo säger:
    2006-11-09 | 14:05:20

    Hej! Jag funderar på att köpa den Garmin Forerunner 305, kollade på Google und hittade din blog...så, hur är din Garmin? Funkar det bra även om man tränar i skogen? Tack o. Hej, happy running,

    Matteo (Stockholm via Italien)

  • Rikard säger:
    2006-11-10 | 10:38:10

    Den funkar väldigt bra. Jag köpte min klocka via JM teknik, webbutik. Leverans på 3 dagar, betalade 2995kr inkl frakt. Det är suveränt att få löpta sträckan och hastigheten. Men jag är frågande till hur bra höjdmätaren registrerar stigning. Du kan köra avancerade träningspass genom att lägga in konstiga "stege" intervaller med oregelbunda pauser. Du kan köra intervaller med sträcka oxå. Nackdelar: du måste låta den hitta sateliter innan du börjar springa, kan ta upp emot 2min. Min slutade funka efter 2mån, men fick då en ny. Laddar upp snabbt, men du kan inte använda den som en vanlig klocka då batteritiden håller i 10-15 h endast. Men jag rekommenderar den före exempelvis Polar 625X. Pulsmätaren funkar bra, hittar snabbt pulsen och sällen felvärden. Köp via pricerunner så då får du lägsta pris.

  • Matteo säger:
    2006-11-10 | 23:32:37

    Jättetack! Höjdmätaren blir alltid en problem med GPS klockor, det vet jag. Om den funkar även under en del träder, jag är glad att vänta lite att hitta sateliter....tack igen! Lycka till, Matteo

Kommentera inlägget här: