Rikardclaesson

Tunaloppet

Kategori: Allmänt

Tunaloppet kördes på hemmamark, 4 varv på eljusspåret och mål på fotbollsplanen. 10km intervallstart i klassisk stil. Jag startade som nummer 3 av de 5 som var anmälda i H21. Jag kom tidigt ikapp en efteranmäld Moraåkare. Sedan hade jag räknat med duktiga Victor Gustafsson från Mora skulle komma ikapp mig tidigt, kanske redan före varvningen på varv 1. Men så blev det inte, han kom ikapp tidigt på varv 4 med 30sek och sedan försökte jag följa men det gick liksom inte. Han åkte ut lugnt och fint men jag orkade inte hålla tekniken riktigt på sista varvet eftersom jag var riktigt sliten redan efter 5km. De första två varven så kunde jag ändå åka ut (så bra jag nu kan) för att inte stressa för mycket. Jag är nöjd fastän jag tappade en del på sista varvet. Jag slutade 2:a på 29:06, 46 sek efter Victor. HR 164/172. 164 i snitt är riktigt högt. Ett tecken på att det gick bra.
Resultat:
1. Victor Gustafsson IFK Mora 28:20
2. Rikard Claesson Stora Tuna IK skidor 29:06
3. Kristian Dahlström Åmåls OK 29:53
4. Jacob Gustafsson IFK Mora 33:54



Kanske det syns att jag vädrade lugnorna? Puh skidtävling är jobbigt alltså!


Varv 2 gick bra, kanske åkta jag snabbast på detta varvet för sedan gick det tyngre.


Segraren Victor Gustafsson (Foto: Emma Claesson)
Kommentera inlägget här: