Rikardclaesson

lö 28/1 Grängesbergsloppet

Kategori:

Jag & Markus åkte till Grängesbergs skidstadion, Grotfallet, där IFK Grängesberg arrangerar sina skidtävlingar. Det är en aktiv arrangörsklubb och de genomför varje vinter 2 tävlingar. Grotfallsrundan och Grängesbergsloppet. Idag stod 10km intervallstart 2.75km*4varv (tot 11km) på programmet. 18 anmälda i H21 där det var flera juniorer som var de starkaste. Mildväder skapade sämre snöförutsättningar och det var inga vackra förhållanden det bjöds på men ändå åkart. Prognosen var att det skulle vara -1,5 grad. Jag hade vallat hemma (Salomon S-Lab). Toko gul+flourkloss som glid och grundvax + start violet klister som täcktes med 2 lager skigo racing -1/-20. Men det var inget vidare bett i skidorna under testvarvet. Det gick att komma uppför men det var inget bett i skidorna. Så det blev knivigt i hur jag skulle förbättra fästet. Men eftersom jag lagt ganska tunt så trodde Lalla att jag kunde lägga ett lager Start universal över fast lite kortare. Täckt lite med VR45. 
 
Startade som 5:e man. Planen var att försöka åka skidor "stort" i de två uppförsbackarna som fanns per varv och att åka på ett sätt så jag kunde avsluta bra. Jag åkte själv hela loppet och det var på sista varvet som jag hade en kille som startade 1,5min före mig att jaga. Det kändes som om jag gjorde ett bra lopp, men var vet man utan passertider?
(bilder från starten av Johan Nordlund)
Markus startade några minuter efter och det slutade återigen med sekunds-seger för mig, denna gång 20 sek före (i Bergebo 17sek före). Markus körde på sina RCS Crown. Jag hade 31:26 och segraren Gabriel Strid (Sunne) hade 28:47 dvs 2:39 min före. I Bergebo var konkurensen mycket skarpare med Gustav Eriksson (25 på VC igår i Falun) som segrare och på en bana som var klart tuffare. Då var jag 4.40min efter. 
Resultat
 
 (Bild Råland Strid)
För 6:e platsen belönades jag med 2st Swix LF vallor LFX5 och LFX7. Inte illa!
Kommentera inlägget här: