Rikardclaesson

SM stafett 2013

Kategori:

Str 1, 65:33min, växlade som 58:a. 6:22min efter 1:an på min gaffel och 8:01 efter Rassmus Andersson.
Före loppet så kändes benen ok, inte sliten eftersom jag inte tävlat som övriga dagarna före. Däremot kan jag i efterhand känna att jag inte riktigt var i det uppslukade tillstånd som jag brukar kunna få till på stafetter. (kan vara efterhandskonstruktion)
 
Startade hårt, låg med bra vid första där Johan Lindberg stämplade först vid min gaffel. Tvåan var en tung sträcka med klättring och trycka sig fram i mörkgrönt. Snöret gick av så Johan Lindberg och Pancenko lyckades smita ifrån här, jag hade sällskap med OK Kåre Mattsson och IKHP Ljungqvist. Lurig kontroll men det gröna i ringen stämde fint. Ut från tvåan så sprang jag några meter rakt på först efter nämnde IKHP löpare men tog sedan eget vägval på vägen, kom inte ut exakt där jag borde utan tappade några sekunder eftersom jag sprang över stigen innan jag vek ut tillvändplanen. Körde på och såg Lindberg långt före och ingen efter. Genomförde sträckan bra (men utan min vetskap så hade jag tappat på detta, en hel minut på Fredrik Mattsson och 1,5min mot Panckenko). Mot 4:e var jag inne i ledet igen. Massor med löpare, dock inte de bästa löparna. Går lite egte till 6:e och tar några placeringar och blir riktigt sliten av mitt höga tempo (2:a på sträckan på denna gemensamma sträcka). Men sedan så går jag rakt i fällan och följer med fel höjdpart, parallellfel. Patrik Karlsson Växjö gör samma misstag. Blir stående, vänder tillbaka, går fel en gång till innan jag befäster min position och tar kontrollen. Ett nytt gäng kommer ikapp mig och jag tappar huvudet då jag inser att detta var en kostsam bom. Kämpar på och försöker glömma. Gör ett nytt misstag i min iver att ta mig framåt i fältet. Bommen på 11:an kostar ytterligare en minut och nu blir jag riktigt irriterad på mig själv och på att stenen sitter mitt i hygget och inte i kanten som kartan visar. Dessutom 1m hög sten med gräs i samma höjd. Ingen juste kontroll. Jag har sedan egen gaffel och springer själv några kontroller innan jag pånytt bommar en sten i närheter av ett hygge. Denna gång letar jag för långt in på hygget när den istället sitter i stora granskogen. Benen blir tyngre och tyngre av det stressiga loppet men kämpar vidare. Återigen egna gafflingar och får inget gratis. Mot 18:e dras jag med för långt åt vänster och tappar ytterligare tid. Avslutar sedan ok och pressar ut det jag har och växlar ut Joakim långt långt efter. Besviken såklart.

Hur kunde det gå så illa? Jag hade egentligen förutsättningar för att gå med starka lag med bra ben idag. Men det egna initiativet till 3:e satte mig i fel läge. Men med fokus på orienteringen däreifrån så hade det ändå gått att göra en tid kring 59min. Så blev det inte nu. Kanske hade jag tömt mig på mental energi i och med min intensiva lördag med jobb på Lidingömässan och 50mil i bil, släktkalas och sedan sen bilresa till boendet och klubbkompisarna. Det låter inte orimligt. Det går inte med halvmesyrer när man möter världseliten i orientering.
 
I övrigt så var det en underbar Tunadag med Guld till damerna och juniorkillarna. Med landets bästa löpare som avslutare i en fysisk terräng så visste alla att det kunde bli Guld och det blev det. Vi är ett gött gäng med vinnarattityd.
 

 
 
Kommentera inlägget här: