Rikardclaesson

sö 25 aug - Tre O Långdistans

Kategori:

Bredareds IF/Hestra IF tävling långdistans H21E, 12,9km/1.40h. Plac 3 knappt 6min efter Joakim H.
Lite tveksam start, svårt att läsa kartan så jag tvekade till första. 2:a fin skog och det gick bra. Svårt att se kontrollpunkten vad det var på kartan men tog den direkt. Mot trean kändes det ovant med hur man skall göra i denna typ av terräng. Jag har knappt sprungit Boråstävlingar alls på 15 års tid. Funderade lite på ett vänsteralternativ men mitt vägval blev bra och jag vann denna sträckan. 4:an och 5:an gick bra, men jävlar vad tätt det var. Kom ikapp löpare (H Lundgren SAIK) som jag sprang efter mot sjätte och läste för mycket på långsträckan så det blev tidstapp på 40sek på denna sträcka.
 
Långsträckan funderade jag först på höger, sedan vänster men valde rakt på. Strulade i ett stigkors en bit före vätskan men vände tillbaka på rätt stig, sista delen hade jag tänkt att utnyttja stigen över lilla hygget men fick aldrig tag på den så där tappade jag några sekunder och lite energi. Men fick sedan till det bra och hittade djurstig genom ljusgröna. (tappade 1min på Daniel W på denna sträck och 1min även på Erik H som sprang något liknande vägval). Gled försbi 8:an på vänster sida utan att se höjden, vände tillbaka och hittade höjden men ingen kontroll. Men fick sedan den efter ytterligare några sekunder. Kontrollen satt en bra bit från höjden är min känsla. Brottades vidare i grönsområdet till nästa som togs snabbt (sträckseger). Varvningskontrollen och en vinkning till ivrigt påhejande mamma/pappa och framförallt Hugo och sedan tillbaka på grusvägen igen. Mötte Erik H på vägen som startade 3min efter (egentligen 4min efter). Försökte växla tempo och springa hårt på vägen och uppför till 11:e. Började bli lite trött men hade fortfarande tryck i benen. Grönområdesorienteringen gick ok fram till 15:e men sedan bommade jag 16:e, vek av lite för tidigt från lilla släpstigen och tappade ca 1,5min (2min på bästa sträcktid). Läste in mig och tog kontrollen precis bakom Erik Holmberg IKHP. Med honom mot 17:e (åt en energigodis) men orkade inte följa riktigt i mjuk/tung terräng. Bommade även kontrollen med 30sek. Ikapp Erik vid 19.e som han bommade. Stämplade precis före honom vid 20:e men sprang sedan fel stig och kom ner till vätskan mot 21:a. Men jag hade bra tryck i benen det sista (kanske fick jag en kick av energin jag tog?) och kunde nästan komma ikapp honom igen. Sammantaget småhackigt lopp med 3,5-4min misstag. Tufft race i hård terräng som jag tror var en bra genomkörare inför SM lång. När jag kom imål fick jag höra att jag tjuvstartat 1min. Tiden lades på direkt. Fattar inte hur det gick till. Joakim Hederskog vann klart och han gjorde ett jämt lopp och orkade bäst sista delen av banan.
 

Bild från arrangörens hemsida vid sista kontrollen
 
Kommentera inlägget här: