Rikardclaesson

SM final 27:a på lång

Kategori: Allmänt

Efter förra årets misslyckade SM lång kval så slutade jag bland de sista, den gången hade jag haft strul med ett skadat knä, en fånig sårinfektion som pajade de sista 2 veckorna inför SM. I år har det gått bättre under sommaren med träningen så jag hade skapligt höga förväntningar på attdetta skulle bli en finalplats, och det blev det ju. Så idag var det upp till bevis. Tyvärr så var inte kroppen lika fräsch som jag önskade. Stappliga ben och trötta muskler gjorde att jag föll som en fura flertalet gånger redan under de första 30minuterna och farten var seg, ingen spänst eller kvickhet i benen. Helt enkelt mör. Men det gäller bara att bita i och göra det bästa möjliga av situationen och få till ett bra flyt i orienteringen då kan man komma på bättre tankar och kanske kan det lossna efter hand. Idag så började det småknackigt men inga direkt missar på de 6 första kontrollerna. Men på 7:e så bommade jag, läste att jag skulle en sänka längre fram så jag sprang bara en meter från min kontrollbrant utan att se den. Vände tillbaka då jag kom ut i öppen terräng men tyvärr så tog detta ganska mycket tid, ca 1.20min. Ut från kontrollen ser jag Jakob Lööf som startade 3 min efter, han kom senare ikapp och jag kunde få lite draghjälp på några sträckor. Men han var för det mesta för snabb så jag levde på snabba kontrolltagningar för att hålla kontakten med honom. Kroppen vaknade till liv och det gick faktiskt ganska bra från det att han kom ikapp ända fram till den sista slingan innan målgång då energin började ta definitivt slut. Men en 27:e plats speglar nog bra den nivån jag håller och det är inte fy skam med en 27:e plats. Det som är trist är att inte få springa en final på pigga ben utan ett 10km kvallopp i benen. Det var bättre förr utan kval - då fick man springa på nytt område oxå - inte i samma som man lärt sig under kvalet. Men SOFT måste väl tänka på att få in pengar också...


Resultat som winsplits


Millinger visade att han var värd en plats på VM (vinst i VM test räknades tydligen inte). Starkt gjort. Banan idag var bra men 2km för lång.

Kommentera inlägget här: