Rikardclaesson

3+3 sälen

Kategori: Allmänt

ons 24 juni - resa till Sälen, stannade i Malungsfors och sprang delar av DM lång från 1999, kanonterräng! 1.10h/10km. Med Erik Engstrand och Emma. Bad efteråt i Dalälven. Kalasväder!

tor 25 juni
Fm: Långpass på fjället, 2.01h/15km. HR 117. Lugnt pass i strålande sommarväder!

Film

Em: Bad i Närsjön.
Kv: Kort löppass och lite löpteknik, upp på fjället och sedan ner igen, 20min. +styrka 15min.

fre 26 juni
Fm: Bad i Sälen i Dalälven, träningsfritt.

Kv: 3+3 sprint Tandådalen, 3,050km/ 16.39, plac 11:a, 2.16min efter Per Carlborg, Nyköpings OK
Började uselt och stämplade vid en sten på ettan och sprang mot 2:an, förstod att något var fel när inte husen låg där de skulle, vände mig om och såg att jag stämplat vid en sten när jag skulle haft en brunn. Vände tillbaka och stämplade rätt. Erik E startade minuten efter och han fick min rygg, tappade ca 35sek på misstaget. Sedan ok fram till 10:an där jag inte förstår vad som är skog och öppen halvöppen mark. Springer alldeles för högt och tappar nära minuten... Erik passerar och Per Brolund är nästan ikapp med 2min. Kämpar i ursinne sista kontrollerna och är arg vid målgång. Slarv, stress och för hög anspänning  - uselt lopp. Blä.

Resultat:
1. Per Carlborg, Nyköping, 14:23
2. Erik Andersson, Denseln, 14:56
3. Per Brolund, Denseln, 15:09
4. Joakim Hederskog, IKHP, 15:20
5. Erik Engstrand, IFK Göteborg, 15:21
7. Hamelius, Tuna, 15:58
11. RC, Tuna, 16:39

Sträcktider
sprint karta

lö 27 juni, Långdistans, start på Hundfjället, 12,7km/78:59, plac 2
Kom lite fel till ettan, låg i en sänka högre än vad jag trodde och tappade en del tid, ca 1,20min. Fruktansvärd backe till 2:an, det skrev i vaderna och kraften kändes redan som förbrukad. Ut från kontrollen ser jag Per Carlborg som tagit in när 2min redan. Blä. Upp på fjället till trean förstår jag att han ser mig. Det känns tungt att göra finjobbet när någon kan dra nytta av detta. Försöker tränga bort dessa känslor och koncentrera mig på orienteringen. Det funkar och det flyter på bra när jag tar 3:an och 4:an. Men han närmar sig och får kontakt ner mot 5:an och vi stämplar i princip lika. Jag behåller initiativet och tar 6:an skapligt. Får vänta ett tag på vätska då några andra kom samtidigt som mig, men dricker 2 muggar behövlig sportdryck. Kör sedan på och är klart starkare än Per mot 8:an och 9an. Långsträckan till 10an är en bra sträcka, men att fortsätta upp på fjället i en vänstersväng finns inte i mitt förnuft efter den brutala backen. Sladdar iväg på skrå och kommer loss från Per. Men halvägs på sträckan har han kontakt igen. Har inte bra kontroll och då jag ser en sten springer jag och kollar om det är rätt, det var det såklart inte men läser in mig och tar sedan kontrollen bra. Nu har jag lucka igen men slarvar och missar 11:an med 1min. Per är ikapp och förbi igen och till mål så har jag återigen initiativet men han hänger med utan större problem. I stort sett bra lopp som jag får vara nöjd med. Per var stark idag också och tog en välförtjänt seger. Dock utan att ha gjort loppet på egen hand... Men som Nils Olsson säger, blir man ikappsprungen så skall man inte dra fram den som kommit ikapp (jämf SM medel 2005 Renard/Näsman)

Resultat:
1. Per Carlborg 76,06
2. RC 78,59
3. Per Brolund 81,33
4. Johan Aronsson 82,06
5. Erik Ivarsson Sandberg 82,56

lång karta
Lång karta med vägval
Sträcktider

Sö 28 juni, medeldistans, 5,04km/38.59, plac 2
Stark inledning i grisbackarna men tappade syret i hjärnan och slarvade bort det fina flytet på 7:an, 11:an och 13:e. Ovant att springa OL med så mycket mjölksyra som dessa motlut skapar. Slarvade med riktningen vid dessa tre bommar och segern gick till Erik som orienterade bäst. Ändå ganska nöjd med att bommarna hålls relativt små. Mycket krävande tävling trots medeldistans. Smärtan under loppet var högre under medeldistansen men återhämtningen efter betydligt snabbare än efter gårdagens tuffa långdistans.

Resultat:
1. Erik Engstrand 38.17
2. RC 38.59
3. Erik Andersson 39.18
4. Leif Bader 39.25
5. Magnus Persson 39.35

Sträcktider
medel karta
Medel karta med löpväg



Kommentera inlägget här: