Rikardclaesson

5-dagars i Sälen, 10:a totalt!

Kategori: Allmänt

Etapp 1
13,3km/88.32min. Plac 22, 8.30min efter Niclas Jonasson. Säkerhetslopp med en större miss på ca 2min på 5:e kontrollen. I övrigt ett bra och kontrollerat lopp. Startade som ca 30man och det blev spår idag så differensen till vinnaren blev stor. Kroppen pigg och inte speciellt trött i benen. Positiv start.

Sträcktider


Etapp 2
5,6km/37.02min. Plac 20, 3.44min efter Niclas Jonasson. Uselt lopp med 4st missar. Största bommen på 5:an, sedan 6:an och mindre missar på 7:an och 10:an. Trots bra start (låg 5:a vid fyran) så lyckades jag inte behålla lugnet. Terrängen var fin i början sedan var det knöligt och bökigt hela vägen. Kroppen pigg.

Sträcktider





Etapp 3
13,5km/87.58min. 8.29min efter Mattias Karlsson. Stor bom på 5:an ~3,5min och ytterligare 1min bom på 10:an. Orken tröt och jag stapplade i mål med helt tomma ben. Kanske var det vätskebrist, den första vätskan kom tidigt (4:an efter 22min) sedan dröjde det till 11:an efter 66min. Jag var rosslig och snorig denna dag och kanske var det en lättare förkylning i kroppen oxå?

Sträcktider



Etapp 4
7,2km/39.27min. 5.10min efter David Andersson. Skapligt lopp men tydligen ingen fart. Bommade ca 1.20min sammanlagt men blev endast 33:a på etappen vilket vittnar om dålig dag rent fysiskt. Troligen så återhämtade jag mig inte efter genomklappningen under E3. Sprang på säkerhet då jag trodde att det skulle löna sig men det var fel metod denna dag då få gick bort sig.

Sträcktider




Etapp 5
Ut som 15:e, in i mål som 10:a! 12km/76.57min. 1:a på etappen 5sek före Henrik Löfås. Trots att Henrik gick ut 17sek före så hade jag ingen kontakt med honom förrän vid fyran. Terrängen var perfekt för en jaktstart, dålig sikt och böljande terräng gjorde att du fick lita på din egen orientering även om du hade löpare sekunder före eller efter dig ut från starten. Efter en kanonstart på loppet så fångades Hemmyr, Pettersson och Löfås in satidigt som Stenström tog igen mig med 16sek då 4:an var vätska. Sedan var det mestadels Stenström som styrde loppet fram till 9:an. Till 10:an börjar det kännas i benen och Stenström glider ifrån mig med 10-talet sekunder, jag väljer egen orientering genom gröna och Tomas får en lucka. Löfås och Hemmyr kommer samtidigt som mig till 10:an från motsatt håll. Härifrån till 13:e håller vi ihop, vid 13 kommer vi återigen ikapp Stenis. Till 14:e (kortsträckan över vägen) sätter jag in stöten och går sedan på max ut från kontrollen. Löfås som jag vet är stark följer och drar ifrån på Gundes gamla rullskidbana men jag håller ihop bra och kniper 10:e platsen och således Hemmyr och Stenström bakom mig med god marginal. Riktigt skönt att slå till med ett topplopp igen, det var länge sedan jag slog så här bra löpare! Idag svarade kroppen igen efter de svaga etapperna 3 och 4.

Sträcktider
Resultat

Kommentera inlägget här: