Rikardclaesson

9:a på Smålandskavlen satte punkt för en fin kavlesäsong

Kategori: Allmänt

Stora Tuna som de senaste 10 åren har haft kräftgång i klassiska elitbudkavlen Smålandskavlen fick en rejäl uppryckning 2005. Det bästa resultat sedan 1994 är en 39:e plats från just 1994. Nu blev det slutlig 9:e plats i konkurrens med i princip alla de bästa lagen från hela norden.

Nattsträckorna är tuffa på Smålandskavlen, det är omöjligt att plocka mycket tid på dagen eftersom det oftast är öppen och lättorienterad terräng.

Denna gång så var det Nils Olsson, via 71.39min och Pavlo 64.52min som såg till att Tuna låg 12:a efter Nattsträckorna, endast 4.20 efter SNO som var i täten.

Nils var nöjd med sitt lopp, men var lite förvånad över differensen till de bästa tiderna.
Pavlo som hittills inte sprungit dåligt för Tuna på någon stafett och gör här sin meritmässigt starkaste insats. Han kommenterade sitt lopp sedvanligt  på frågan: Was is a good race?, -Maybe two minutes mistake.
Mattias som gick ut som 12:a på 3:e sträckan, höll i loppet föredömligt och växlade som 14:e 8.38 efter Kalevan Rasti och Simo Martomaa.

Jag gick ut med en klunga med OK Linné, IKHP, Tamperen Pyrintö och Paimion Rasti (som jag aldrig såg).
Det gick bra i början och vid 4:an gafflar det isär oss och efter det så har jag i princip sprunigt själv hela vägen. Enligt gafflingarna på kartan så hade jag kort gaffel fram till 3:an. Sedan hade jag rejält lång på slutdelen där IFK GBG, IKHP och TP hade kort. Där skiljde det nog ca 2min men totalt sett så vet jag inte men troligen inte så mycket. Jag hade 65.18 och bästa tid på str 4:a var Leonid Novikov på 62.33min. Jag uppskattar att jag vid 100 % -igt lopp hade kunnat springa på 63.30. Detta var över förväntan med tanke på att det var första gången jag sprang efter förkylningen. Det enda som jag tänkte på under  loppet det var att jag hade blodsmak redan efter 5min, men ingen hosta alltså!
Henrik fick ett lopp i ensamhet men höll ihop orienteringen och vi slutade på en mycket stark 9:e plats, helt i klass med våra andra placeringar under året, snarare bättre resultat än 16:e på tiomila, nästan lika bra som 11:e på Jukola. Det var verkligen en kul helg och arrangemanget var toppen! Så här skall det se ut på ett TC!

http://www.alternativet.nu/sverigeligan/default_.asp
www.smalandskavlen.nu
http://www.smalandskavlen.nu/dokument/upload/2005_h21_indiv_str4.html
Kommentera inlägget här: